Ha a NAV marketing csapata megkérdez engem, az APA, ADAM, EVA nyugodt hangulatot sugárzó rövidítései mellett erre a dinamikus, lendületes rövidítésre tettem volna javaslatot, ami pontosan kifejezi a július 1-jével bevezetett rendszer lényegét, egyfajta rosszallást is kifejezve: Nana, feketegazdaság, itt az újabb csapás!

„A NASA-nak könnyebb embert juttatni a Marsra, mint az adóhatóságnak elindítani az új rendszerét, mert a NASA ellen senki nem szurkol” – próbáltam szellemes lenni Zámbó István gazdasági újságíró (Trend FM) kérdésére ma, amikor felvetette, miért nem zökkenőmentes a bevezetés.

Álljunk meg egy szóra és lássunk tisztán!

Ami nem változott, hogy továbbra is közel 60 adónem létezik, a korábbi egy helyett három adóeljárási szabályt kell ismerni, de ezeket is csak akkor tudjuk jól alkalmazni, ha tisztában vagyunk az adóhatóság jogszabály értelmezésével, illetőleg az adminisztrációs hiányosságok szankcionálása nem fog csökkenni.

Akkor miért „csodafegyver” a július 1-jétől bevezetett online számla jelentés a 100.000 forintot elérő és meghaladó adótartalmú ügyletek tekintetében?

Nem tudom.

A „csoda” jelző azt sugallja, hogy valami váratlan dolog történt, amitől nagyon sokat kell várni, a „fegyver” szó pedig felveti azt a kérdést, no de ki ellen? És ha így indulunk neki, akkor bizony a kudarc borítékolható, mert nem fogja beteljesíteni a hozzá fűzött reményeket.

Az adóhatóságra eddig sem volt jellemző a csodavárás, ha a feketegazdaság elleni küzdelemről volt szó, csak éppen nem szerettük érte. Mert miközben kereste a „fekete gazdák” felé vezető utat, a „fehér adózók” ellenőrzését volt kénytelen megszigorítani, sokszor olyan jogértelmezéssel, ami utóbb korrekcióra szorult, gondoljunk csak az ÁFA ügyletekkel kapcsolatos számlák ellenőrzésére és az adóvisszaigénylések megszigorítására. Azt ugyanis mindenki elfogadta, hogy a feketegazdaság ellen harcolni kell, de tessék inkább másnál kezdeni a vizsgálatot.

Egyszóval nem lehet azt csodának tekinteni, hogy egy újabb eszköz került kidolgozásra ehhez a harchoz és abban sincs semmi csoda, ha adatszolgáltatást kér az adóhatóság. Volt már erre példa, amikor a munkáltatók havi adatszolgáltatását rendelték el a fekete foglalkoztatás visszaszorítása érdekében, igaz a siker kétséges lett. A mostani talán abból újszerű, hogy maximálisan kihasználja a kor technikai lehetőségét: a NAV saját felületet biztosít a kötelezettség végrehajtására, illetőleg jelentős szakmai támogatást is nyújt internetes oldalán. A fontos és üdvözlendő lépés tehát az, hogy miközben az adózónak egy újabb kötelezettsége keletkezik, a NAV odaadja az eszközt is, amivel azt teljesíteni lehet. Persze szankcionálja azt, aki mulaszt, ezért kell vigyázni a „fegyver” szóval, mert könnyen az adózó elleni eszközként lehet lefordítani.

És miért nem zökkenőmentes a bevezetés?

Nem tudom, de általában úgy vagyok az új rendszerekkel, mint egy frissen vásárolt futócipővel. A cél egyértelmű, futok, mert továbbra is jóképű akarok maradni („Tudom, tudom, ehhez az Univerzum Maratonon kellene indulnom” – az írás szerzőjének önkritikája), ehhez eszköz a cipő, ami az üzletben jó volt, de most használat közben kicsit töri a lábamat, nosza, hol egy sebtapasz?

A NANA (én így fogom hívni) sebtapasza Varga Mihály pénzügyminiszter bejelentésével megérkezett, aki megerősítette, abban nincs engedmény, hogy július 1-jétől minden olyan számlát jelenteni kell az adóhivatalnak, amelynek az áfa tartalma eléri vagy meghaladja a 100 ezer forintot, ugyanakkor az átállásban partnerként közreműködő vállalkozásokat nem éri hátrány, ha az általuk használt számlázó még nem képes az online adatszolgáltatásra, de a július havi jelentési kötelezettségek július 31-ig beérkeznek az adóhatósághoz.

Az elmúlt két nap tapasztalatai rámutattak arra, hogy a „zökkenők” egy részét az adózók oldalán kell keresi, mert például nem pontos a regisztráció kitöltése, a telefonszám csak +36-al kezdődhet, nem jó a gép operációs rendszere, túlságosan biztonságosra állított a vírusvédelem, nincs még ügyfélkapus regisztráció a Kormányhivatalban, a számlázó program nem alkalmas az online kapcsolatra stb., de a legjobb információk a „zökkenőkről” jelenleg a https://onlineszamla-test.nav.gov.hu/technikai_kerdesek_valaszok oldalon érhetőek el, angol és német nyelven is. Az adóhatósági hibákat nem érdemes keresni, mert úgy sem tudjuk korrigálni és mire rájönnénk, már korrigálták.

A NANA puding hozzávalóit tehát elkezdhetjük adagolni a NAV főzőedényébe, próbája pedig majd az evés lesz, azaz mi is történik majd ezzel a nem kevés információval. A bevételi számok emelkedése jó bizonyíték lesz arra, hogy a rendszer működik, igaz ilyenkor mindig felmerül a kérdés, az adózói normakövetés fejlődik, vagy az adóhatóság ellenőrzési tevékenysége kapott támogatást az új adatokkal. Végül is mindegy, ha feketéből legalább a szürke valamelyik árnyalata összejön, már megérte.

Minden rendszer sikeres és hatékony működtetéséhez nem csak technikai, hanem emberi erőforrás is kell. Adózói erőforrásból nincs hiány, egy jó adótisztviselői életpálya modell bevezetése pedig egy olyan csapatot tudna létrehozni, amely hosszú távon jelenthetné az eszközét a feketegazdaság elleni küzdelemnek.

És mivel e küzdelem még most is a „fehér adózók” megszigorított ellenőrzésén alapul, „üvegzsebbé”, azaz az adóhatóság által is láthatóvá téve működésük minden területét, érdemes nem eltenni a sebtapaszos dobozt, hiszen az adóhatóság esetleges téves jogértelmezésével okozott – előbb-utóbb majd begyógyuló – sebek ideiglenes kezeléséhez jó gyógyír lehet egy megfelelően elhelyezett sebtapasz (ejtsd: szakmai állásfoglalás vagy megváltoztatott ellenőrzési gyakorlat), szóval továbbra is szólni fogunk, ha szorít valahol adórendszerünk üvegcipellője!